Mięso i jego rola w rozwoju dziecka

Czy mięso jest zdrowym elementem diety? W tym tekście poznasz szczegóły dotyczące wartości zdrowotnej mięsa, najważniejszych składników odżywczych, witamin i składników mineralnych, których dostarcza oraz tego, czy mięso powinno znaleźć się w jadłospisie każdego z nas.

Jaką wartość odżywczą ma mięso? Jakie mięso wybierać w codziennej diecie?

Mięso dla wielu osób stanowi ważny element zrównoważonej diety. Dostarcza wysokiej jakości białko, aminokwasy egzogenne i mikroelementy, np. żelazo, cynk, selen, witaminy: A i B12 oraz kwas foliowy.
Mięso dostarcza również tłuszczu, a największe jego ilości występują w mięsie czerwonym (np. wieprzowina i wołowina) i skórze drobiu, mniejsze w mięsie białym (np. mięso drobiowe). Drób to mięso odżywcze, lekkostrawne i niskotłuszczowe. Dostarcza organizmowi białka z kompletem niezbędnych aminokwasów. Jest źródłem witamin i składników mineralnych - przyswajalnego żelaza, cynku, magnezu czy potasu.
Czerwone i przetworzone mięso obejmuje świeżą wieprzowinę, wołowinę, jagnięcinę i cielęcinę oraz przetwory mięsne. Aktualne polskie Normy Żywienia z 2017 r. zalecają ograniczenie spożycia czerwonego mięsa do 500 g (już po obróbce termicznej) w tygodniu.

Dlaczego tak ważne jest białko w diecie dziecka?

Ciało człowieka składa się w 20% z białka. Białko służy do budowy i odbudowy tkanek, jest podstawowym składnikiem krwi, chłonki oraz wielu związków biologicznie czynnych jak hormony, enzymy i przeciwciała. Spożywanie białka jest niezbędne do prawidłowego rozwoju i wzrostu organizmu, co ma ogromne znaczenie w przypadku dzieci i młodzieży.
Białka dzielimy na te o dużej i małej wartości biologicznej. Białka o dużej wartości biologicznej to białka pochodzenia zwierzęcego, czyli jaja, mleko i jego przetwory, mięso i ryby. Mają pełen zestaw aminokwasów niezbędnych, czyli takich, których organizm ludzki sam nie potrafi wytworzyć. Białka o mniejszej wartości biologicznej to białka roślinne – strączki, orzechy oraz nasiona. Gdy łączymy w diecie różne produkty roślinne, aminokwasy dopełniają się. Białko w diecie dziecka powinno stanowić ok. 10-20% energii.

Rola żelaza w diecie dziecka.

Żelazo jest koniecznym składnikiem krwi. Organizm magazynuje je w wątrobie, śledzionie, nerkach, surowicy krwi i szpiku. Najlepiej przyswaja się żelazo hemowe, a jego najbogatszymi źródłami są podroby, mięso (szczególnie czerwone), ryby i drób.
Żelazo jest bardzo ważnym składnikiem warunkującym prawidłowy rozwój dziecka. U dzieci, utrzymujący się niedobór żelaza może prowadzić do anemii, która objawia się bólami głowy, ogólnym osłabieniem organizmu, utratą apetytu, problemami z koncentracją, upośledzeniem zdolności poznawczych i gorszym rozwojem psychomotorycznym. Norma dla dzieci w codziennej diecie to: 7-10 mg.

Witamina B12, czyli ta, której dostarczają tylko produkty odzwierzęce.

Witamina B12 (kobalamina) jest potrzebna do tworzenia krwinek czerwonych, białych i wszystkich komórek w organizmie człowieka oraz do właściwego funkcjonowania układu nerwowego i pokarmowego. W przypadku niedoboru tej witaminy wstrzymany może być proces dojrzewania i rozmnażania się krwinek czerwonych oraz może dojść do zmian zwyrodnieniowych rdzenia kręgowego. Niedobór tej witaminy zwykle występuje przy braku suplementacji na diecie wegańskiej, ponieważ to pokarmy odzwierzęce dostarczają kobalaminy – czyli wątróbka, mięso, jajka, mleko i przetwory mleczne. Norma dla dzieci w codziennej diecie to: 0,9-1,8 uq.