Ile czasu na aktywność fizyczną powinno poświęcić dziecko?

Nie ulega wątpliwości, że regularna aktywność fizyczna jest niezbędna do prawidłowego rozwoju dziecka. Rodzicom ciężko jest jednak określić, ile czasu ich pociecha powinna poświęcić na uprawianie sportu. Z tego artykułu dowiesz się, jakie są ogólne zalecenia specjalistów, zachęcamy do lektury.

Zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia

Jeśli chodzi o dzieci w wieku 3-4 lat to w najnowszym raporcie Światowa Organizacja Zdrowia zaleca im przeznaczenie co najmniej 180 minut w ciągu dnia na różnorodną aktywność fizyczną o dowolnej intensywności. W tym czasie minimum 60 minut powinny stanowić ćwiczenia o umiarkowanej lub intensywnej aktywności fizycznej, po których wykonaniu dziecko odczuje zmęczenie.

Natomiast zgodnie z zaleceniami WHO, dzieci w wieku 5-17 lat powinny codziennie poświęcić na aktywność fizyczną minimum 60 minut. Należy zadbać także o różnorodność wykonywanych ćwiczeń. Dodatkowo zaleca się także, aby 5 razy w tygodniu przez około 30 minut wykonywały intensywniejszy trening, po którym odczują zmęczenie.

Jak wybrać odpowiednią aktywność?

Przede wszystkim ćwiczenia fizyczne powinny być dostosowane do obecnych możliwości dziecka lub jego ewentualnych ograniczeń. Najlepiej rozpocząć jest od ćwiczeń ogólnorozwojowych, jak pływanie, gimnastyka lub rozciąganie, które są odpowiednie dla każdego z nas. Dodatkowo dzięki temu dziecko zdobędzie dobrą bazę do tego, by w przyszłości uprawiać inne dyscypliny.

Dzieci do 3 roku życia poruszają się zazwyczaj dość spontanicznie, dlatego ważne jest, aby zapewnić im odpowiednie warunki dostosowane do ich naturalnej ekspresji. Takim miejscem może być, chociażby pobliski plac zabaw, gdzie na otwartej przestrzeni jest dużo miejsca. Pod opieką dorosłego dziecko może biegać, pokonywać przeszkody lub wspinać się po drabinkach.

Z kolei aktywność dziecka w wieku przedszkolnym oraz w pierwszych latach, gdy uczęszcza do szkoły, powinna być oparta na zabawie. Dzieci lubią uczyć się poprzez zabawę, dlatego podczas uprawiania sportu jest ona niezbędna. Warto pamiętać o tym, że przedszkolne gry i zabawy ruchowe powinny zawierać także ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę ciała.

W przyszłości, gdy dziecko będzie w wieku 10-13 lat i pozna już różne aktywności fizyczne, warto rozwijać z nim te dyscypliny, które w naturalny i nieprzymuszony sposób sprawiają mu radość oraz satysfakcję. Obecnie wybór zajęć jest tak duży, że każdy młody człowiek powinien znaleźć takie, które mu się spodobają.

Wskazówki dla rodziców

Kształtowanie sportowych nawyków powinno rozpocząć się w domu. Jeśli rodzic nie zaprezentuje dziecku odpowiedniej postawy, to ciężko będzie go zainteresować jakąkolwiek aktywnością fizyczną. Ćwicz z dzieckiem, uprawiaj sport, a w łatwy sposób zachęcisz go do codziennej praktyki. Dodatkowo chwal swoją pociechę za podjęcie aktywności oraz za każdy sukces. Jeśli pojawią się wyzwania - porozmawiaj o nich, dowiedz się, dlaczego dziecko, nie chce chodzić na zajęcia sportowe.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj: